W dropshippingu, czyli modelu biznesowym polegającym na sprzedaży produktów bez posiadania ich fizycznie w magazynie, często pojawia się pytanie o konieczność prowadzenia działalności gospodarczej. Czy jest to wymagane prawem? Odpowiedź brzmi: zależy od kraju i przepisów tam obowiązujących.
Wymagania prawne w dropshippingu
Czy w dropshipping trzeba mieć działalność? To pytanie, które zadają sobie osoby chcące rozpocząć swoją przygodę z tym biznesem. Na początku wydaje się to zagadnienie skomplikowane i niejasne. Jednakże, istnieje wiele wymagań prawnych dotyczących prowadzenia dropshipingu.
Pierwszym krokiem jest zarejestrowanie firmy jako przedsiębiorcy lub spółki kapitałowej. W Polsce można założyć jednoosobową działalność gospodarczą (tzw. jednoosobowy przedsiebiorca) albo spółkę cywilną lub jawną oraz spółkę akcyjną czy też ograniczoną odpowiedzialnością.
Drugim krokiem jest uzyskanie numeru NIP (numer identyfikacji podatkowej). Bez tego numeru nie będziemy mogli wystawiać faktur VAT ani otrzymać ich od naszych dostawców.
Kolejnym ważnym elementem są umowy handlowe – kontrakty zawierane pomiędzy sprzedającym a kupującym, regulujące prawa i obowiązki stron transakcji oraz warunki jej realizacji.
Ważna rzeczą do zapamiętania w przypadku działań marketingowych jest również ustalenie własnego profilu na Facebook’ u tak jak np.: https://www.facebook.com/dropshipping.polska/
Poza tym należy pomyśleć o politykach prywatności dla klienta – Regulaminie sklepu, Polityce prywatności i polityce zwrotów. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych (RODO), której przepisy obowiązują od 25 maja 2018 r., każdy przedsiębiorca musi zapewnić swoim klientom pełną informację na temat sposobu gromadzenia oraz wykorzystywania ich danych.
W przypadku dropshipingu ważne są również umowy zawierane pomiędzy dostawcami a sprzedającymi. Dostawcy powinni mieć jasno określone warunki współpracy, w tym ceny hurtowe oraz minimalną ilość zamówienia.
Ostatnim punktem jest kwestia podatkowa – należy dbać o prawidłowe rozliczenie dochodów uzyskanych ze sprzedaży produktów za pośrednictwem platformy dropshippingowej.
Podsumowując – prowadzenie biznesu opartego na modelu dropshipping wymaga spełnienia szeregu formalnych wymogów i zachowania wysokiego standardu obsługi klienta, aby uniknąć niepotrzebnych problemóww postaci reklamacji czy roszczeń finansowych. Warto dokładnie przeanalizować wszystkie aspekty działalności zanim podejmiesz decyzję co do jej otwarcia!
Tak, w dropshippingu konieczne jest posiadanie działalności gospodarczej.
Link do strony: https://www.moto-detal.pl/