Copywriter to zawód, który obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się profesji. Niegdyś copywriterzy wymyślali hasła reklamowe – dzisiaj tworzą treści w różnych postaciach na blogi, strony internetowe serwisy czy do e-booków i książek. Pod zawodem copywritera kryje się również wiele możliwości, różnych rodzajów prac czy form pracy. Możemy zatem wybierać jakie formy contentu będziemy tworzyć oraz jak i gdzie będziemy pracować. Zawód ten jest również bardzo pożądany na rynku, gdyż rozwój sieci i zapotrzebowanie na treści stale rośnie.
Kim tak właściwie jest Copywriter?
Obecnie Copywriter to osoba, która tworzy różnego rodzaju treści. Są one najczęściej publikowane w internecie lub nieco rzadziej w tradycyjnych gazetach czy wydaniach. Copywriterzy piszą również treści różnego rodzaju dla różnych firm i marek, które wykorzystują je na wiele sposobów. Copywriterzy, tworzą teksty seo na potrzeby pozycjonowania stron www, artykuły tematyczne, wpisy blogowe czy prowadzą konta w social mediach, publikując posty. Mogą również pracować w firmach, korporacjach, jako samodzielni specjaliści i freelancerzy. Zawód ten jest niezwykle elastyczny i obejmuje wiele form tworzenia treści, samych tekstów oraz form zatrudnienia – ale pojawia się wszędzie tam, gdzie jest zapotrzebowanie na kupno gotowego tekstu do publikacji. Copywriterzy tworzą zatem gotowe treści, które są następnie przekazywane firmom oraz markom i są one publikowane.
Co tworzy Copywriter?
Copywriter to osoba tworząca content, czyli treść. Na rynku istnieje wiele możliwych form, których poszukują i zlecają firmy. Z pewnością pierwszą z nich są artykuły tematyczne. To wysokiej jakości teksty zawierające przydatne informacje — najczęściej długie i pisane na portale tematyczne oraz serwisy. Copywriterzy specjalizują się w różnych dziedzinach np. finansach czy marketingu i tworzą w nich specjalistyczne teksty. Mogą one służyć za artykuły w serwisach informacyjnych, jako wpisy blogowe — poradniki na blogach firmowych czy jako artykuły sponsorowane. Kolejnym rodzajem tekstów są teksty seo. To treści, które są dobrej jakości przeznaczone dla czytelników, ale zawierające w sobie odpowiednie słowa i frazy pozwalające pozycjonować wysoko daną witrynę, na której zamieszczony jest tekst. Następnym rodzajem wpisów są posty przygotowywane i publikowane w mediach społecznościowych, e-booki, poradniki, tutoriale czy treści viral marketingowe mające na celu rozprzestrzeniać się z nazwą danej marki dzięki cennej zawartości. Będąc copywriterem, możemy też pisać teksty i treści pro sprzedażowe czy treści reklam.
Każdy copywriter specjalizuję się w danej tematyce i formie tekstów, dzięki czemu na rynku możemy znaleźć specjalistów od e-booków, postów, wpisów blogowych czy artykułów wysokiej jakości w wielu dziedzinach. Jeśli zatem planujemy zostać copywriterem, tylko od nas samych zależy, w czym będziemy się specjalizować i co będziemy tworzyć.
Gdzie i jak można pracować w tym zawodzie?
Jeśli rozważamy zostanie copywriterem, warto również zrobić rekonesans w sprawie ew. zatrudnienia i sprawdzić jakie opcje zatrudnienia mamy do wyboru. Pierwszą opcją jest praca etatowa w firmach, agencjach marketingowych czy konkretnych markach. Pracując na stanowisku Content Creatora, tworzymy treści, których potrzebuje dana firma. Są to treści najczęściej danego konkretnego typu i do ich pisania zatrudniany jest copywriter. W takich miejscach ma on za zadanie tworzyć np. treści branżowe, treści sprzedażowe czy pisać zlecenia od klientów, jeśli pracuje w agencji marketingowej. Przeważnie praca ta jest stacjonarna — w firmie z możliwością pracy zdalnej a pensje otrzymujemy ryczałtowo lub jako podstawę i premię od ilości napisanego tekstu. W takiej opcji pracują najczęściej osoby najbardziej doświadczone i z największymi kompetencjami.
Jako copywriterzy możemy pracować również jako wolni specjaliści od tworzenia treści. Wiele osób zakłada firmy np. jednoosobowe działalności gospodarcze i współpracuje bezpośrednio z klientami czy agencjami marketingowymi. W takiej opcji tworzymy treści w naszej dziedzinie tematycznej oraz reklamujemy się czy przyjmujemy zlecenia na wykonanie treści. Po podpisaniu umowy, wykonaniu treści i odebraniu wynagrodzenie szukamy kolejnych klientów i w ten sposób działamy na rynku. Rozliczenie może odbywać się w tej formie na podstawie ceny za tekst lub zapłaty za konkretną ilość napisanych znaków.
Bardzo ciekawą opcją, z której korzystać mogą zarówno osoby początkujące, jak i osoby preferujące taki styl pracy jest praca jako freelancer. Osoby takie nie mają zarejestrowanych firm i pracują jako osoby prywatne. Zleceń szukają np. na portalach ze zleceniami, w mediach społecznościach czy w sieci. Tworzą treści na giełdy tekstów czy wykonują zlecenia bezpośrednio dla klientów. Praca taka jest niezobowiązująca i elastyczna.
Bardzo istotną kwestią są też finanse i zarobki copywritera. Są one różne i zależą od danej sytuacji, zatrudnienia czy renomy copywritera. Copywriterzy, którzy rozliczają się na podstawie napisanych znaków, mogą życzyć sobie od 3 zł – 4 zł za 1000 znaków nawet do 30 zł – 40 zł. Tworząc prestiżowe teksty, możemy zarobić ok. kilkudziesięciu złotych za jeden tekst publikowany na popularnym i rozpoznawalnym portalu w sieci. Pensje za pracę stacjonarną mogą wahać się w okolicach kilku tysięcy złotych, ale osoba taka musi być doświadczona i posiadać wiedzę merytoryczną popartą sukcesami. Poświęcając tyle samo czasu na copywriting ile na inną pracę, czyli ok. 160 h miesięcznie jesteśmy w stanie zarobić sumy w przedziale pensji minimalnej i średniej, a zdobywając doświadczenie, renomę czy pracując więcej, możemy wypracować nawet wyższe sumy.
Jak zostać Copywriterem?
Zostanie Copywriterem nie jest trudne czy możliwe tylko dla konkretnych osób. Nie ma szkół oraz egzaminów, które są wymagane, więc wejście na rynek jest bardzo proste. Wystarczy jedynie mieć lekkie pióro, i potrafić sprawnie pisać na komputerze. Wtedy możemy rozpocząć pisanie tekstów – zleceń obecnych na portalach ze zleceniami i próbować nawiązywać bezpośrednią współpracę z prywatnymi klientami. Z biegiem czasu, gdy będziemy rzetelnie realizować zlecenia i będziemy nabierać doświadczenia, pojawią się lepiej płatne i bardziej lukratywne propozycje. Warto w tym celu czytać branżowe serwisy, e-booki, poradniki czy stworzyć portfolio i reklamować swoją markę.
Dlaczego warto?
Praca jako Copywriter ma wiele zalet. Pierwszą z nich jest popyt na teksty i treści w internecie. Oprócz obiecującej perspektywy nie trzeba też spełnić dużych wymogów, aby zostać copywriterem, a swoją renomę można zdobyć łatwo – rzetelnie pracując i wykonując teksty — co często jest niemożliwe np. w korporacjach. Copywriting daje też możliwość pracy całkowicie zdalnej np. dla osób niedyspozycyjnych lub tych które podróżują po świecie czy chcą pracować w domu. Zawód ten daje też możliwość zarobienia wysokich pensji po zdobyciu doświadczenia czy szeroki wybór pracodawców i pracę na własnych warunkach.